Σελίδες

Δευτέρα 8 Οκτωβρίου 2018

Σαν τη δύναμη του προζυμιού........


Ύστερα από μήνες απουσίας,τώρα που βρήκα λίγο χρόνο είπα να ασχοληθώ με το μπλογκ μου...
Πέρασε ένα δύσκολο καλοκαίρι με πόνο,θλίψη δεν θα επαναλάβω τα όσα συνέβησαν,άλλωστε όλοι τα είδαμε,κάποιοι τα έζησαν και κάποιοι συνάνθρωποι μας δεν είναι πια κοντά μας...
Αποχαιρετούμε σιγά σιγά το καλοκαιράκι και έρχεται το φθινόπωρο με άγριες διαθέσεις.Όλοι περιμέναμε μια βροχή να σύρουν τα ποτάμια τις έγνοιες μας, τη μαυρίλα,να πλυθούν οι δρόμοι,να ποτιστεί η διψασμένη γη και αντι γι αυτά ήρθαν κυκλώνες να γκρεμίζουν τα πάντα στο περάσμά τους....Δεν ξέρω τι να σκεφτώ πια...πάμε προς το χειρότερο; ή τα καλύτερα έρχονται;
Πάντα έρχεται στο μυαλό μου η γιαγιά μου που έζησε φτώχεια,πόλεμο,πείνα και πάντα χαμογελούσε και μου έλεγε:-Τι να κάνουμε παιδάκι μου,και τα καλά δεχούμενα και τα κακά δεχούμενα..
  Δεν πρέπει να λυπόμαστε για όλα έχει μεριμνήσει ο Θεός...
Σαν αερικό σηκωνόταν νύχτα ακόμη,να ανάψει τη φωτιά στον ξυλόφουρνο με κλαδιά {που όταν ήταν ποιο νέα τα μάζευε και μόνη της} και να ζυμώσει ψωμί και παξιμάδια.
Από βραδύς είχε κοσκινίσει το αλεύρι μέσα στο ξύλινο σκαφίδι στη μια άκρη και στην άλλη είχε αναπιάσει το προζύμι.Νύχτα ακόμη λοιπόν ζύμωνε τα καρβέλια,τα σκέπαζε με κουβέρτες ωσότου φουσκώσουν.Μέχρι να κάψει ο φούρνος όπως έλεγε τα ψωμιά ήταν έτοιμα για ψήσιμο.
Μικρό κοριτσάκι ήμουν και παρατηρούσα τα όσα έκανε χωρίς να ρωτάω πολλά,άλλωστε το μυαλό μου ήταν στο παιχνίδι...
Ξημέρωνε ο Θεός τη μέρα και το σπίτι όλο κι όλο δυο δωμάτια μύριζε φρεσκοψημένο ψωμί...
Αφού τέλειωνε με τα ψωμιά έριχνε τα παξιμάδια και τα άφηνε μέσα στο φούρνο μέχρι να ψηθούν και να φρυγανιστούν.Περιττό να πω τις υπόλοιπες δουλειές που έκανε μέχρι να τελειώσει με τα ψωμιά...
Κουβαλάω αυτές τις εικόνες,τις μυρωδιές,ότι έμαθα μέσα στη ψυχή μου σαν φυλαχτό...


Πέρασαν τα χρόνια μεγάλωσα και πάντα έκανα και κάνω αυτά που μου έμαθαν αυτές οι σπουδαίες γυναίκες.Κάθε χρόνο η γιαγιά μου ''ανάπιανε''το προζύμι με το βασιλικό που έπαιρνε από την εκκλησία στις 14 Σεπτέμβρη.
-Μα πως το κάνεις γιαγιά;της έλεγα
-Να χεις πίστη παιδί μου μου έλεγε...
Κατά καιρούς ζύμωνα ψωμί αλλά πάντα με προζύμι που μου έδινε η θεία μου γιατί όσες φορές είχα προσπαθήσει με το βασιλικό δεν τα είχα καταφέρει.Φέτος όμως είπα θα τα καταφέρω!Θυμήθηκα τα λόγια της γιαγιάς μου:-Nα χεις πίστη παιδί μου....
Και με έκπληξη είδα το προζύμι να γίνεται να φουσκώνει!η χαρά μου δεν περιγραφόταν!

  

Μετά από μέρες το προζύμι έφτασε μέχρι το χείλος του βάζου έτοιμο να φτιάξω ψωμάκι..
θα κρατήσω ένα κομμάτι ζύμης και θα έχω προζύμι για το επόμενο ψωμί...και έτσι συνεχίζεται για χρόνια....




Τα ψωμάκια μου έτοιμα!!!Μακάρι να είχα και ξυλόφουρνο!!!


Ξέρω τι θα σκεφτεί κάποιος άμα ανακατέψεις νερό με αλεύρι μετά από μέρες θα σχηματιστούν φουσκάλες λόγω του ζυμομύκητα που έχει μέσα το αλεύρι...δεν είναι απλά τα πράγματα φίλοι μου θέλει δουλειά και πίστη!
  
Σε όλους,μας διακατέχει μια νοσταλγία για τις εποχές εκείνες,δεν ξέρω αν ήταν καλύτερες,όλοι κάποια στιγμή γυρίζουμε στα παιδικά μας χρόνια και λέμε τι όμορφα που ήταν!!Ξέρω ότι ήταν πολύ δύσκολα χρόνια όμως αυτό που ζηλεύω είναι η περηφάνια,η ελπίδα,η δύναμη και η πίστη που είχαν αυτοί οι άνθρωποι!Ότι και να τους συνέβαινε δεν το έβαζαν κάτω!!!
Εύχομαι να συνεχίσουμε έτσι με περηφάνια,ελπίδα δύναμη και πίστη!!!
Εύχομαι σε όλους να έχετε τη δύναμη του προζυμιού σπίτι σας όπως έλεγε και η γιαγιά μου....



9 σχόλια:

  1. One of the most appetizing odors is that of fresh bread, Despina!
    I loved the post and that wonderful icon in the background of the photo.
    Hugs

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. "Ξέρω ότι ήταν πολύ δύσκολα χρόνια όμως αυτό που ζηλεύω είναι η περηφάνια,η ελπίδα,η δύναμη και η πίστη που είχαν αυτοί οι άνθρωποι!Ότι και να τους συνέβαινε δεν το έβαζαν κάτω!!!"

    Αυτό ήταν το μεγάλο μήνυμα εκείνης της εποχής Δέσποινά μου ! όχι στο αν ήταν καλύτερη ή χειρότερη γιατί και τότε υπήρχαν μαύρες "τρύπες" στις αξίες και στις σχέσεις αλλά κύρια στον τρόπο που οι άνθρωποι αντιμετώπιζαν τη ζωή, πως αντιλαμβάνονταν τους στόχους τους, τι διαθέσεις και ψυχολογία είχαν.
    Έκανα μαζί σου και εγώ αυτό το υπέροχο ταξίδι και το απόλαυσα νοσταλγικά.
    Σου εύχομαι ολόψυχα το ψωμί σου να είναι ευλογημένο και να σας δίνει χαρές.
    Καλή βδομάδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να είσαι καλά Γιάννη που πάντα είσαι εδώ....
      Να χαίρεσαι την οικογένειά σου
      Κλή συνέχεια!!!

      Διαγραφή
  3. Πόσο πίσω με πήγες Δέσποινα μου.
    Θυμάμαι κι εγώ τις θείες μου στο χωριό, πώς ζύμωναν κι έψηναν το πιο νοστιμο ψωμι του κόσμου.
    Σίγουρα η πίστη χρειάζεται σε ό,τι κάνουμε .
    Αλλάζουν όλα και είμαι σίγουρη ότι και τα παιδια μας θα θυμούνται ό,τι βλεπουν απο εμας.
    Να είσαι καλά και φιλάκια πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πόσο τρυφερή ανάρτηση Δέσποινα !! Και πόσα έχουμε να θυμόμαστε από γιαγιάδες και μαμάδες σε δύσκολους καιρούς αλλά με κείνη την υπομονή και την αξιοπρέπεια τους !!! Σε φιλώ και σου εύχομαι καλό φθινόπωρο!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Εδώ ήλθε το άρωμα του ψωμιού σου Δέσποινά μου. Και η μυρωδιά από το προζύμι που μ'αρέσει να σου εξομολογηθώ. Μακάρι να τα ήξερα και εγώ και να είχα τέτοιες αναμνήσεις αλλά οι γιαγιάδες μου ήταν της πόλης γιαγιάδες και τέτοια μόνο ως αναμνήσεις απο τα μικρά τους χρόνια είχαν να διηγηθούν.
    Δεν ξέρω αν οι εποχές τότε ήταν καλύτερες. Δεν νομίζω απλά είχαν περηφάνεια και ελπίδα και πίστη γιατί ήξεραν λιγότερα, γιατί ήταν μαθημένοι στα λιγότερα, γιατί τα νέα του χωριού τους μάθαιναν και της πόλης μόνο αν τους τα μετέφερε κάποιος. Όχι σαν και μας που κάθε μέρα βομβαρδιζόμαστε με όλα τα άσχημα της γης. Αλλά πέρασαν και δύσκολα και πείνα και αρρώστιες και πολέμους ναι δύσκολα ήταν απλά μιλάμε εμείς για την παιδική μας ηλικία γιατί όλοι θέλουμε να ξαναγίνουμε παιδιά, έτσι πιστεύω
    Υπέροχες οι αναμνήσεις σου. Μοσχοβόλησε βασιλικός
    Σε φιλώ Καλό Φθινόπωρο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Με τη δύναμη του προζυμιού, λοιπόν, Δεσποινάκι μου! Και με τη δύναμη που παίρνουμε από τα παιδικά μας χρόνια βρίσκουμε το κουράγιο να αγωνιστούμε και να φέρουμε τα καλύτερα!
    Φιλιά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Τι υπέροχη ανάρτηση, Δέσποινά μου! Και τι ωραίες οι παιδικές σου αναμνήσεις από την χρυσοχέρα γιαγιά!! Εγώ μεγάλωσα στην πόλη, όπως και η μαμά μου, και η γιαγιά μου, και δεν έχω τέτοιες εικόνες από τα παιδικά μου χρόνια. Ήξερα όμως από αναφορές για το προζύμι από τον βασιλικό του Σταυρού και πολύ χάρηκα που είδα πως κατάφερες να το πιάσεις! Υπέροχα τα ψωμάκια σου!!!!
    Να την έχεις πάντα την δύναμη του προζυμιού φίλη μου! Πολλά φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή